Peer review

Sistem peer review

Evaluarea cererilor de publicare adresate Editurii UAV se desfășoară în patru etape: 1) evaluarea editorială; 2) evaluarea științifică (peer-review); 3) evaluarea etică; 4) revizuirea traducerilor.

1) Evaluarea editorială

Într-o primă fază, lucrările științifice propuse spre publicare sunt evaluate de consiliul editorial, care va verifica dacă lucrarea este în concordanță cu specificul colecțiilor editurii și dacă respectă cerințele tehnice impuse de editură. În procesul de evaluare editorială, vor prevala următoarele criterii: posibilul impact al lucrării științifice, grupul-țintă de cititori, modalitățile de promovare și difuzare, notorietatea autorului/autorilor, actualitatea temei în literatura de specialitate și în mass-media, impactul volumelor anterioare ale autorului/autorilor.

2) Evaluarea științifică (peer-review)​

Dacă proiectul de publicare propus îndeplinește criteriile editoriale, administrative și tehnice ale Editurii UAV, se trece la următoarea etapă de evaluare, și anume evaluarea științifică de tip peer-review. Editura UAV privilegiază procesele de evaluare blind peer-review (procesul de evaluare științifică în care referenții cunosc identitatea autorului/autorilor, fără ca autorul/autorii să cunoască identitatea referenților), respectiv double blind peer-review (manuscrisul este anonimizat, referenții rămânând, la rândul lor, anonimi).

Manuscrisele anonimizate sunt transmise către doi referenți de specialitate, selectați din Lista de Referenți a Editurii UAV, dintre care cel puţin unul trebuie să fie din afara Universităţii „Aurel Vlaicu”.

Fiecare referent va analiza în mod independent lucrarea supusă procesului de peer-review, luând în considerare următoarele criterii de evaluare a calității științifice:

• Formularea adecvată a titlului lucrării
  • Relevanţa prezentării, a cuvintelor cheie şi încadrarea în aria tematică aleasă în raport cu conţinutul lucrării
  • Claritatea structurii lucrării şi adecvarea acesteia la tema abordată
  • Calitatea ştiinţifică a conţinutului
  • Gradul de noutate al lucrării
  • Originalitatea tratării problematicii abordate
  • Limpezimea, caracterul concis al prezentării textului
  • Argumentarea solidă a studiului prezentat
  • Lipsa erorilor, concepţiilor greşite, ambiguităţilor
  • Calitatea bibliografiei
  • Calitatea şi numărul citărilor

Pentru fiecare criteriu de pe formularul de peer-review se acordă un punctaj de la 1 la 5. Referenții vor transmite editorului, în timp util (maxim 45 de zile), referatul de evaluare cu punctajele acordate la fiecare criteriu şi punctajul final. În funcţie de aceste punctaje Consiliul editorial decide fie acceptarea și recomandarea de publicare a lucrării, fie acceptarea cu revizuiri (minore sau majore), fie respingerea lucrării.

Autorii pot ei înșiși să propună referenți de specialitate în momentul propunerii lucrării spre publicare. Aceștia pot fi coordonatori ai echipelor de cercetare, coordonatorii tezelor de doctorat, membri ai comisiilor de îndrumare. Expertiza referenților propuși de autori vor fi luate în considerare de Consiliul editorial în decizia finală de acceptare a lucrării științifice.

3) Evaluarea etică

Evaluarea etică presupune detectarea unui posibil plagiat. Referenții de specialitate vor avea în vedere aspectul originalității lucrării la nivel conceptual, urmărind îndeplinirea strictă a cerințelor de citare academică agreate în domeniul de cercetare din care face parte lucrarea propusă spre publicare. În cazul existenţei unor suspiciuni de fraudă, acestea vor fi aduse la cunoştinţa Editurii UAV în scris.

4) Revizuirea traducerilor

Revizuirea traducerilor vizează evaluarea calității traducerilor în limba română sau din limba română într-o altă limbă străină. Evaluarea este realizată de un specialist, un cunoscător al limbii-sursă sau un vorbitor nativ. Nerevizuirea traducerii de către autor/autori, la solicitarea editurii, duce la respingerea lucrării propuse spre publicare.