THE INNOVATION OF LLL TEACHING AND LEARNING METHODOLOGIES IN ROMANIA

Authors

  • Liliana Ezechil University of Pitesti, Romania

Abstract

The concept of lifelong learning has, in Romania, certain ambiguities naturally generating certain consequences on the educative practices in schools and outside them. In opposition, we note that, at the level of educational policies there is a constant concern for assimilating the recommendations of the Commission of the European Communities regarding the promotion of lifelong learning principles even before Romania becomes an EU member, in 2007. The analysis criteria we propose regarding the manner of application of the Memorandum for lifelong learning and the creation in Romania of the favourable framework for integration in the European Area of Lifelong Learning are the key concepts launched by the two important documents. The critical approaches have no absolutist nature but extract their essence from several assumptions with an optimistic content starting from the idea that the new knowledge society needs: a. New people for a new world; b. New educational contexts for new learning people; c. New teaching methodologies for new learning needs; d. New teaching instruments for new learning results. Appreciation is given to the Romanian latest Law of National Education (2011) and to new curriculum reform it proposes. In the framework of deep changes announced by the new law, a special attention is given to the innovation of teaching and learning methodologies. 

Author Biography

Liliana Ezechil, University of Pitesti, Romania

 

References

Albu, G., (2009) - Educația, profesorul și vremurile. Eseuri de pedagogie socială, Paralela 45 Publishing House, Pitești Cojocariu, V., M., (2010) - Strategii educaționale centrate pe beneficiarul învățării. Constructivism și practici eficiente, Alma Mater Publishing House, Bacău

Darie, Al., Educația adulților în mediul rural, Institutul de Științe ale Educației, http://www.1educat.ro/resurse/ise/mediul_rural.html Dumitru, I. (2000) – Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă, West Publishing House, Timişoara; Ezechil, L. (2007) – Educația adulților- o abordare psihopedagogică, Paralela 45 Publishing House, Pitești; Ezechil, L., (coord.), (2011) - Development of Innovative Methods for Training the Trainers - a Romanian Perspective, Paralela 45 Publishing House, Pitesti Joița, E. (2010) - Metodologia educației. Schimbări de paradigme, European Institute Publishing House, Iași; Manolescu, M. (2005) – Evaluarea școlară. Metode, tehnici, instrumente, Editura Meteor Press, București Moscovici, S. (1997) – Psihologia socială sau mașina de fabricat zei, Polirom Publishing House; Neacșu, I., (2010) – Introducere în psihologia educației și a dezvoltării, Editura Polirom, Iași; Negreț, I.D. & Panisoara, I.O (2005) - Știința învățării – de la teorie la practică, Polirom Publishing House, Iași Paloș, R., Sava, S., Ungureanu, D., (2007) - Educația adulților, Polirom Publishing House, Iași; Păun, E., Potolea, D. (2002) – Pedagogie. Fundamentări teoretice și demersuri aplicative, Editura Polirom, Iași; Panișoară, I. O. , (2009) – Profesorul de success. 59 de princiii de pedagogie practică, Editura Polirom, Iași; Radu, I.T., Ezechil, L. (2009) – Didactica. Teoria instrurii, „Paralela 45†Publishing House, Pitesti Sava, S. (2007) - Strategii didactice în educația adulților, In: Educația adulților, Ramona Paloș, Simona Sava, Dorel Ungureanu, Polirom Publishing House, Iași Ungureanu, D. (1996) – Globalitatea acţiunii pedagogice, in the Annals of the West University, Timişoara; Ungureanu, D. (2005) - Strategii didactice în educația adulților: metode, mijloace și forme de organizare specifice In: Introducere în educația adulților, Sava, S., Ungureanu, D., Mirton Publishing House, Timișoara

Project: Cultural Organisations As Communication and Learning Environments, Project number: 134326-LLP-1-2007-1-RO-GRUNDTVIG-GMP, source: www.connection-eu.eu

Downloads

Published

2013-06-01